Menu

Maatschappelijke organisaties

Hoe ga je als maatschappelijke organisatie te werk als je een vraag hebt, maar niet de mensen en middelen om het uit te voeren? Zeker, je kunt je vraag ook direct kenbaar maken bij ons, maar lees voor een succesvolle en duurzame ‘match’ ook even dit.

Het stappenplan voor een succesvolle match

Veel maatschappelijke organisaties vinden het lastig om vrijwilligers aan te trekken voor het uitvoeren van bepaalde klussen en hebben bovendien te maken met een terugtrekkende overheid die steeds minder subsidieert. Anderzijds zijn bedrijven steeds meer bezig met het zoeken naar een concrete invulling van hun maatschappelijke betrokkenheid. Stichting Doesgoed treedt op als intermediair om vraag en aanbod aan elkaar te koppelen in een ‘match’.

Vraag formuleren

Probeer de vraag die je graag ingevuld ziet, concreet en afgebakend te formuleren:

1. Is het een eenmalige klus (denk aan het aanleggen van een moestuin voor cliënten) of een lange termijn-samenwerking (bijvoorbeeld maandelijkse begeleiding bij een Oudhollandse spelletjesmiddag voor dementerende ouderen)? Heel nuttig is bijvoorbeeld om een jaarplanning te maken; wat zijn de wensen voor dit jaar en kan dit met eigen mensen en middelen tot uitvoering worden gebracht?

2. Is het een afgebakende klus of kun je de vraag in stukjes hakken? Wil je bijvoorbeeld een open dag bij een zorgboerderij promoten? Dan heb je misschien een geprinte flyer nodig, maar ook een Facebookcampagne en een advertentie in de krant. Hier heb je verschillende partners voor nodig dus formuleer in dat geval verschillende vragen.

3. Is er een deadline voor het uitvoeren van de vraag? Aan de hand daarvan kun je bedenken hoe en wanneer je de vraag zou willen neerleggen. Voor een ‘spoedklus’ kun je direct contact opnemen met Doesgoed , voor andere klussen zou je kunnen wachten tot een match-evenement, zodat je zelf meer invloed hebt op wie de vraag gaat invullen (zie ook onder).

4. Wees concreet! Wil je graag een kamer behangen hebben, geef dan aan om hoeveel m2 het gaat. Heb je verf nodig voor een klus die je zelf gaat uitvoeren, geef dan aan hoeveel liter verf je nodig hebt. Hoe concreter, hoe beter!

Vraag invullen

Heb je een goede vraag geformuleerd? Dan zijn er verschillende manieren om jouw vraag te ‘matchen’:

1. Kom naar één van onze match-events en ga in gesprek met potentiële partners vanuit het bedrijfsleven die jouw vraag kunnen uitvoeren. Hier zijn veel ondernemers bij elkaar die allemaal aanwezig zijn met de intentie om matches te maken. Grote kans dat je op één dag veel openstaande vragen ingevuld krijgt.

2. Meld je (hulp)vraag aan voor ‘Doesgoed in Actie’. Die dag hebben veel ondernemers al gereserveerd in de agenda om de handen uit de mouwen te steken voor maatschappelijke organisaties. Het gaat op deze dag dus om ‘helpende handen’.

It’s a Match! Met een handdruk wordt dit beklonken, verdere uitvoering gebeurt later.

3. Maak je vraag kenbaar bij Doesgoed; ook buiten onze evenementen om, werken wij natuurlijk doorlopend aan het matchen van vraag en aanbod. Formuleer je vraag of vragen aan de hand van bovenstaande stappen en wij gaan voor je aan de slag!

Match uitvoeren

Zorg voor het succesvol (laten) uitvoeren van een match en investeer in een waardevolle connectie voor de toekomst:

1. Voor het uitvoeren van de match ben je als maatschappelijke organisatie in de ‘lead’. Neem het initiatief voor contact met het bedrijf dat de vraag gaat invullen en bespreek met hen de inhoud van de klus en de planning voor het uitvoeren daarvan.

2. Geef aan Doesgoed door wanneer de match heeft plaatsgevonden met een kort verslag van je ervaring. Met een foto zijn we helemaal blij, die plaatsen we dan zoveel mogelijk op onze social media. Hiermee geven we bekendheid aan jouw organisatie, de ondernemer en inspireren we hopelijk andere ondernemers.

3. Ondernemers komen niet alleen iets brengen, ze kunnen ook van jullie leren! Nodig de werknemers uit voor een rondleiding of begin een klus met een presentatie en laat ze in gesprek gaan met jullie medewerkers, vrijwilligers of bewoners. Op de lange termijn zorgt dit voor opbouw van sociaal kapitaal.

Na de match

Het is verstandig om te investeren in een duurzame relatie met de ondernemer. Een goede ervaring kan ervoor zorgen dat het bedrijf zich meer betrokken gaat voelen bij jouw organisatie waardoor zij ook op andere gebieden kunnen gaan sponsoren. Bovendien komt het vaak voor dat een ‘werknemersvrijwilliger’ zich na de evenement gaat aanmelden als reguliere vrijwilliger of donateur. Zorg daarom ook voor een stukje ‘nazorg’:

1. Zorg tijdens of na het uitvoeren van de match bijvoorbeeld voor een berichtje op Facebook, Instagram of LinkedIn waarin je de ondernemer (én Doesgoed) tagt. Zo geef je ook exposure aan het bedrijf en inspireer je anderen.

2. De klus wordt dan wel vrijwillig uitgevoerd, dat betekent niet dat je de vrijwilligers niet kunt bedanken! Een klein gebaar is al genoeg en hoeft niet veel te kosten. Je kunt ook denken aan het gezamenlijk afsluiten van een klus met een hapje en een drankje. Zo kom je ook meer te weten over de drijfveren van de ondernemer en breidt je je netwerk uit.

Bedank de vrijwilligers en sluit de klus bijvoorbeeld samen af met een borrel.

3. Geef aan Doesgoed door wanneer de match is volbracht, wat de maatschappelijke waarde van de klus is en hoe je het hebt ervaren. Stuur een foto mee van het resultaat. Zo houden wij ons systeem up-to-date en zorgen we voor een kwalitatieve dienstverlening.

Voor advies bij de voorbereiding, uitvoering en nazorg van een match kun je altijd bij ons aankloppen. Samen zorgen we er zo voor dat we onze omgeving een stukje mooier maken en haar bewoners gelukkiger!

Aangesloten maatschappelijke organisaties

A
B
C
D
E
F
G
H
I
i
J
K
L
M
N
O
P
R
S
'
T
V
W
Z

Heb je ook een (klus)vraag?

Ga naar vraag en aanbod